donderdag 30 september 2010

Yves Chaland expo


Yesterday I visited the Yves Chaland exposition at the Galerie Champaka in Brussels. Yves Chaland (1957 - 1990) is one of my favourite comic artists. His drawings are a synthesis of the classic Belgian comics of Hergé, Franquin, Jacobs, Tillieux and many others - his style is often called the 'Atomic style' (named after the famous Atomium). The drawings (original pages and large blow-ups of certain images) that are exposed at the Galerie Champaka show the incredible precision and control of Chaland.



Gisteren bezocht ik de Yves Chaland-expositie in Galerie Champaka in Brussel. Yves Chaland (1957 - 1990) is één van mijn favoriete striptekenaars. Zijn tekeningen vormen een synthese van de klassieke Belgische strips van Hergé, Franquin, Jacobs, Tillieux en vele anderen - zijn stijl wordt vaak de 'atoomstijl' genoemd (naar het Atomium in Brussel). The tekeningen (originele pagina's en enorme vergrotingen van plaatjes uit de boeken) laten de ongelooflijke precisie en beheersing van Chaland zien.

Link to Galerie Champaka
Link to Yves Chaland - le site officiel

1 opmerking:

  1. Goed man. Toevallig kwam ik vannacht op je pagina. Zelf ben ik 62,na een carriere als automonteur,productiemedewerker staalfabriek en tenslotte technisch illustrator staalindustrie. Verzot op dingen die ik NIET kan.En dat vind ik volledig in de illustraties van yves Chaland. Toen hij leefde zat ik nog helemaal vol bewondering voor Herge.En na het overlijden van yves begon ik zijn werk te bewonderen. MAAR...
    dezer dagen kocht ik "Piccolo" een verhaal van Robbedoes door Schwartz en Yann.Moet je lezen. Niet te geloven, maar alsof Yves gereincarneerd is. Groeten, Niek

    BeantwoordenVerwijderen