donderdag 10 maart 2011

Irritated


When I studied Industrial Design Engineering some twenty years ago, I learned a very simple lesson about designing packages: make a package from only one material. Easy and cheap production, easy and cheap recycling. Well, yesterday I bought pasta, packed in a cardboard box. At home, I discovered it had a plastic window... and I asked myself: twenty years later, with all the talk about environmentally friendly production, how is it possible we still have these packages?

Toen ik zo'n twintig jaar geleden Industrieel Ontwerpen studeerde, leerde ik een hele eenvoudige les over verpakkingen: maak een verpakking uit één materiaal. Makkelijke en goedkope productie, makkelijke en goedkope recycling. Nu kocht ik gisteren deze pasta, in een kartonnen doos. Thuis ontdekte ik dat de doos een klein plastic venstertje had... en ik vroeg mezelf af: twintig jaar later, met al het gepraat over milieuvriendelijk en duurzaam produceren - hoe is het dan mogelijk dat we nog altijd dit soort verpakkingen hebben?

2 opmerkingen:

  1. René van der Horst11 maart 2011 om 00:11

    Helemaal mee eens! Nergens voor nodig. Maar kan nog veel erger. Kijk maar eens hoe ze tegenwoordig koekjes verpakken: één voor één apart verpakt en daarboven op nog moederverpakking. Vaak (deels) plastic en in praktijk te klein om de discipline erin te houden om het gescheiden weg te gooien.....
    Groet, René

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dag René, bedankt voor je reaktie. Er is met heel veel verpakkingen heel veel mis... Alle convenanten en afspraken met de industrie ten spijt. Ik denk dat zelfregulering hier niet heeft gewerkt en dat er dan maar wetgeving moet komen.

    BeantwoordenVerwijderen